About Me

My photo
just because i fancy writing; just because i need my space; just because i want to share ...

Tuesday, March 31, 2015

Maths Yr 4 - Adding Fraction

It took hours for my hubby to teach Aidan about adding fraction. If it were me, I would just give him the answer to the homework and deal with his understanding later. But Thank God for having my hubby around to tutor his son.

So, Aidan learned about adding fraction. My hubby did run through the steps with him the morning after, but I just put it in the flow chart below, so that he could get the picture and remember.


Senang je nak buat campur atau tolak pecahan ni. 

Tiga basic steps:
Step 1. Dapat je soalan, check penyebut (nombor kat bawah tu). Kalau sama je semua, so, pergi step Kalau tak sama:

  • Periksakalau penyebut yang nak dicampurkan atau ditolak ada persamaan (we called it least common denominator) ke tak. Sifir kene hafal! Kalau ada persamaan, pilih nombor yang kecil antara penyebut, dan sama kan penyebut yang lain. Contohnya: kalau 1/3 +1/6.. ingat sifir 3 dan 6. 6 adalah nombor terkecil yang sama di dalam kedua-dua sifir 3 dan 6, maka, jadikan 1/3 kepada nombor yang mempunyai penyebutnya 6 iaitu 1/3 = (1x2)/(3x2)=2/6.
  • Jika penyebut yang hendak ditambah atau ditolak tidak mempunyai nombor gandaan terkecil yang sama, darabkan kedua-dua nombor itu. Contohnya 1/3 = (1x6)/(3x6)=6/18 dan 1/6=(1x3)/(6x3)=3/18
  • INGAT! apa-apa cara pun, pastikan nombor atas (pengangka) dan bawah (penyebut) di darabkan dengan nombor yang sama untuk mengekalkan nilai pecahan itu (refer not equivalent fraction).


Step 2. Bila dah dapat penyebut yang sama, tambah kan pecahan-pecahan tersebut. 

Step 3. Jawapan yang didapati mungkin jawapan terkecil yang kita perolehi, atau mungkin juga boleh dipermudahkan jika perlu. Permudahkan jika boleh. 

To be an 'expert' in adding and subtracting fractions, these might helps:

  1. Remember your multiplications table
  2. Understand equivalent fraction and its concept. 
  3. Always remember to multiply top and bottom with the same number to keep the value of the fraction equivalent. 
  4. Add or subtract as usual (from left to right, whichever comes first)

No comments:

Post a Comment